Čo je stres?

Stres je reakciou nášho tela a duše na vonkajšie podmienky, ktoré môžu byť pozitívne, tak aj negatívne, ale vždy vyvolávajúce psychické a fyzické procesy, ktoré ovplyvňujú naše správanie sa a naše zdravie. Stres je pozitívny, ak trvá krátko. Pomáha nám zvládnuť náročné životné situácie. Pri dlhodobom strese v dôsledku preťaženia, dochádza k vyčerpávaniu organizmu a k zníženiu imunitného systému, čo spôsobuje vznik chorôb rôzneho druhu.

Po stresových aktivitách potrebujeme „vypnúť“, uvoľniť sa a dať možnosť organizmu spustiť program regeneračnej samoregulácie, aby nedošlo k preťaženiu. Prevenciou pred dlhodobým nezdravým napätím – stresom je pravidelné striedanie činností, ktoré sa vzájomne doplňujú.

 

Najčastejšou formou stresu je kombinácia úzkosti (napätie, nervozita) a depresia (pocit vyčerpania, smútku). Často sa spája s:

  • poruchami spánku,
  • panickými pocitmi,
  • hnevom.
  • bežné sú aj problémy s pitím,
  • nedostatočná sebadôvera,
  • choroby,
  • životné problémy.

Tieto problémy majú sklon k vzájomnému prepojeniu, čím vzniká „bludný kruh“.

Typické príznaky stresu :

  • utrápenosť,
  • záchvaty paniky,
  • únava a netrpezlivosť,
  • hnev,
  • slabá koncentrácia,
  • zlý spánok,
  • neschopnosť vypnúť,
  • pocit zbytočnosti očakávanie toho najhoršieho,
  • pocit beznádeje,
  • plačlivosť,
  • podráždenosť,
  • nadmerné pitie.

Psychológovia uvádzajú, že stres je nadmerná záťaž i stav prejavujúci sa špecifickou adaptačnou reakciou, ktorou sa mobilizuje odolnosť organizmu(rezistencia) najmä produkciou tzv. adaptačných hormónov (kotosteroidy, adrenokortikotropný hormón a i.).